
"308" wygląda prawie jak "307" po faceliftingu. Zmienił się tylko przód auta, który ma już niewiele wspólnego z tradycyjnym u Peugeota lwem – teraz to rekin! Można to zauważyć patrząc z profilu, gdy w oczy rzuca się wystająca z wlotu powietrza gruba plastikowa listwa – szczęka, oraz od przodu: trójkątne wyprofilowanie na masce przypomina charakterystyczny „nos” rekina.
Nadwozie ma wiele ciekawych stylistycznie elementów, a poszczególne wersje wyposażenia różnią się między sobą przede wszystkim odmiennym wyglądem zderzaków.
Wnętrze…
… jest bogate, jeśli chodzi o jakość użytych materiałów i ilość zastosowanych ozdób. Nawet w najniższej wersji odnajdziemy elementy wykończenia imitujące chrom, które, mimo że tak jak w większości dzisiejszych samochodów są plastikowe, sprawiają bardzo dobre wrażenie. Deska rozdzielcza, której środkowa część jest oryginalnie mocno pochylona do przodu, przypomina trochę tę z modeli Alfa Romeo, ale jest przyjemniejsza dla oka i zdecydowanie lepiej wykonana. W najwyższych wersjach może być nawet obita skórą. To włoski szyk połączony z francuską elegancją.
Wnętrze jest nie tylko estetyczne, ale także bardzo obszerne i funkcjonalne, np. z tyłu nie brakuje miejsca nad głową nawet dla wysokich pasażerów. Można wymienić tylko trzy mankamenty: pierwszy (mały) – drzwi są słabo wytłumione uszczelkami i wydają głośny dźwięk przy zamykaniu, drugi (większy) – tylne oparcia mogłyby być bardziej odchylone do tyłu, aby nie siedziało się tak pionowo, i trzeci (największy) – krawędź bagażnika jest bardzo wysoka i trzeba będzie znacznie podnosić zakupy przy pakowaniu.
Jazda
Zawieszenie jest dopracowane i daje kierowcy poczucie pewności, podobnie jak układ kierowniczy. Dzięki niezbyt twardym nastawom zawieszenia i dobremu wyciszeniu kabiny komfort jazdy jest wysoki.
Silnik 1.6 VTi o mocy 120 KM opracowały wspólnie koncerny PSA Peugeot Citroën i BMW. Można się o nim wypowiadać tylko pozytywnie, ponieważ oferuje dobre – jak na swoja wielkość – osiągi i nie zużywa zbyt dużo paliwa (według danych producenta). Poza tym jest cichy oraz elastyczny i nawet na wyższych obrotach brzmi bardzo przyjemnie. Świetnie pasuje do eleganckiego i komfortowego samochodu, który jednocześnie ma w sobie coś ze sportowego, rasowego ducha.
Krytyka firmy Peugeot
W folderze o "308" podano tylko cząstkowe dane techniczne, a dołączoną do niego specyfikację samochodu przygotowano tak, że nie zauważa się braku kurtyn powietrznych w trzech (z czterech) wersjach wyposażeniowych. U konkurencji jest to standard, a poza tym trzeba podkreślić, że 5 gwiazdek w teście Euro-NCAP, którymi chwali się Peugeot, dostało "308" właśnie z kurtynami i poduszką kolanową, dostępną na naszym rynku tylko w najwyższej wersji i tylko w opcji. Peugeot powinien informować o tym klientów i jaśniej komponować foldery.
Krytyka firmy Peugeot
W folderze o "308" podano tylko cząstkowe dane techniczne, a dołączoną do niego specyfikację samochodu przygotowano tak, że nie zauważa się braku kurtyn powietrznych w trzech (z czterech) wersjach wyposażeniowych. U konkurencji jest to standard, a poza tym trzeba podkreślić, że 5 gwiazdek w teście Euro-NCAP, którymi chwali się Peugeot, dostało "308" właśnie z kurtynami i poduszką kolanową, dostępną na naszym rynku tylko w najwyższej wersji i tylko w opcji. Peugeot powinien informować o tym klientów i jaśniej komponować foldery.
Poza tym zaskakujący jest brak możliwości kupna trzydrzwiowego "308" w wersji innej niż podstawowa.
Na koniec kilka ciekawostek
Przed końcem bieżącej dekady Peugeot planuje wprowadzić – jako pierwszy w tym segmencie aut – wersję hybrydową "308" (silnik Diesla 1.6 HDi o mocy 110 KM połączony z silnikiem elektrycznym o mocy 22 KM), która ma spalać średnio 3,4 l/100 km przy emisji CO2 równej 90 g/km i osiągach porównywalnych z mocniejszym silnikiem 2.0 HDi. Pochwalam tę inicjatywę, ale ciekaw jestem, jak wysoką cenę tego modelu zaproponuje Peugeot... Być może przystępniejsza będzie dostępna od 2008 r. wersja BioFlex z dwulitrowym silnikiem spalającym super etanol (E85), składający się w 15% z benzyny bezołowiowej i w 85% z etanolu produkowanego z produktów rolniczych.
Podsumowanie
Dotychczasowy model o nazwie "307" należy do najbardziej awaryjnych samochodów. Jeśli zwrócono uwagę na ten aspekt przy projektowaniu nowego modelu i wprowadzono odpowiednie poprawki, to "308" jest bardzo ciekawą propozycją w segmencie C.
Dane techniczne:
Silnik benzynowy, 4-cylindrowy, o pojemności 1598 cm3. Wtrysk wielopunktowy.
Maksymalna moc w kW (KM): 88 (120) przy 6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 160 Nm przy 4250 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa.
Maksymalny moment obrotowy: 160 Nm przy 4250 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa.
Pojemność bagażnika (dm3): 348 l
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4276/1815/1498 mm
Osiągi i zużycie paliwa:
0 – 100 km/h: 10,8 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Spalanie (miasto; poza miastem; średnie; l/100 km): 9.3, 5.2, 6.7, emisja CO2: 159 g/km
Dane techniczne i zdjęcia: http://www.peugeot.pl/0 – 100 km/h: 10,8 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Spalanie (miasto; poza miastem; średnie; l/100 km): 9.3, 5.2, 6.7, emisja CO2: 159 g/km
Autor: AC
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz