Rekin z bogatym wnętrzem

Istnieją takie samochody, które, mimo że nie są idealne, pozostawiają po sobie bardzo dobre wrażenie. Przede wszystkim dlatego, że mają zdecydowany image i wszystko w nich jest dobrze do siebie dopasowane. Takim autem jest między innymi Peugeot 308.
Design
"308" wygląda prawie jak "307" po faceliftingu. Zmienił się tylko przód auta, który ma już niewiele wspólnego z tradycyjnym u Peugeota lwem – teraz to rekin! Można to zauważyć patrząc z profilu, gdy w oczy rzuca się wystająca z wlotu powietrza gruba plastikowa listwa – szczęka, oraz od przodu: trójkątne wyprofilowanie na masce przypomina charakterystyczny „nos” rekina.
Nadwozie ma wiele ciekawych stylistycznie elementów, a poszczególne wersje wyposażenia różnią się między sobą przede wszystkim odmiennym wyglądem zderzaków.
Wnętrze…
… jest bogate, jeśli chodzi o jakość użytych materiałów i ilość zastosowanych ozdób. Nawet w najniższej wersji odnajdziemy elementy wykończenia imitujące chrom, które, mimo że tak jak w większości dzisiejszych samochodów są plastikowe, sprawiają bardzo dobre wrażenie. Deska rozdzielcza, której środkowa część jest oryginalnie mocno pochylona do przodu, przypomina trochę tę z modeli Alfa Romeo, ale jest przyjemniejsza dla oka i zdecydowanie lepiej wykonana. W najwyższych wersjach może być nawet obita skórą. To włoski szyk połączony z francuską elegancją.
Wnętrze jest nie tylko estetyczne, ale także bardzo obszerne i funkcjonalne, np. z tyłu nie brakuje miejsca nad głową nawet dla wysokich pasażerów. Można wymienić tylko trzy mankamenty: pierwszy (mały) – drzwi są słabo wytłumione uszczelkami i wydają głośny dźwięk przy zamykaniu, drugi (większy) – tylne oparcia mogłyby być bardziej odchylone do tyłu, aby nie siedziało się tak pionowo, i trzeci (największy) – krawędź bagażnika jest bardzo wysoka i trzeba będzie znacznie podnosić zakupy przy pakowaniu.
Jazda
Zawieszenie jest dopracowane i daje kierowcy poczucie pewności, podobnie jak układ kierowniczy. Dzięki niezbyt twardym nastawom zawieszenia i dobremu wyciszeniu kabiny komfort jazdy jest wysoki.
Silnik 1.6 VTi o mocy 120 KM opracowały wspólnie koncerny PSA Peugeot Citroën i BMW. Można się o nim wypowiadać tylko pozytywnie, ponieważ oferuje dobre – jak na swoja wielkość – osiągi i nie zużywa zbyt dużo paliwa (według danych producenta). Poza tym jest cichy oraz elastyczny i nawet na wyższych obrotach brzmi bardzo przyjemnie. Świetnie pasuje do eleganckiego i komfortowego samochodu, który jednocześnie ma w sobie coś ze sportowego, rasowego ducha.

Krytyka firmy Peugeot

W folderze o "308" podano tylko cząstkowe dane techniczne, a dołączoną do niego specyfikację samochodu przygotowano tak, że nie zauważa się braku kurtyn powietrznych w trzech (z czterech) wersjach wyposażeniowych. U konkurencji jest to standard, a poza tym trzeba podkreślić, że 5 gwiazdek w teście Euro-NCAP, którymi chwali się Peugeot, dostało "308" właśnie z kurtynami i poduszką kolanową, dostępną na naszym rynku tylko w najwyższej wersji i tylko w opcji. Peugeot powinien informować o tym klientów i jaśniej komponować foldery.
Poza tym zaskakujący jest brak możliwości kupna trzydrzwiowego "308" w wersji innej niż podstawowa.
Na koniec kilka ciekawostek
Przed końcem bieżącej dekady Peugeot planuje wprowadzić – jako pierwszy w tym segmencie aut – wersję hybrydową "308" (silnik Diesla 1.6 HDi o mocy 110 KM połączony z silnikiem elektrycznym o mocy 22 KM), która ma spalać średnio 3,4 l/100 km przy emisji CO2 równej 90 g/km i osiągach porównywalnych z mocniejszym silnikiem 2.0 HDi. Pochwalam tę inicjatywę, ale ciekaw jestem, jak wysoką cenę tego modelu zaproponuje Peugeot... Być może przystępniejsza będzie dostępna od 2008 r. wersja BioFlex z dwulitrowym silnikiem spalającym super etanol (E85), składający się w 15% z benzyny bezołowiowej i w 85% z etanolu produkowanego z produktów rolniczych.
Podsumowanie
Dotychczasowy model o nazwie "307" należy do najbardziej awaryjnych samochodów. Jeśli zwrócono uwagę na ten aspekt przy projektowaniu nowego modelu i wprowadzono odpowiednie poprawki, to "308" jest bardzo ciekawą propozycją w segmencie C.
Dane techniczne:
Silnik benzynowy, 4-cylindrowy, o pojemności 1598 cm3. Wtrysk wielopunktowy.
Maksymalna moc w kW (KM): 88 (120) przy 6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy: 160 Nm przy 4250 obr./min.
Skrzynia biegów: manualna, 5-biegowa.
Pojemność bagażnika (dm3): 348 l
Wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4276/1815/1498 mm
Osiągi i zużycie paliwa:
0 – 100 km/h: 10,8 s
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Spalanie (miasto; poza miastem; średnie; l/100 km): 9.3, 5.2, 6.7, emisja CO2: 159 g/km
Dane techniczne i zdjęcia: http://www.peugeot.pl/

Autor: AC

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz