Peugeot 308


Niedawno Peugeot zorganizował w swoich salonach "dni efektywności"! Tak naprawdę pod tą nazwą kryły się dni otwarte zupełnie nowego Peugeota 308 – pierwszego z Peugeotów z ósemką na końcu. Jest to zapowiedź niemałych zmian, rewolucyjnych rozwiązań i nowoczesnych technologii. Peugeot w swoim prospekcie poświęconym 308-ce wskazuje na takie cechy jak estetyka, dynamizm, bezpieczeństwo i nowoczesność!
308-ka robi bardzo dobre wrażenie, przyciąga spojrzenia. Nowoczesny dynamiczny design oraz lśniący lakier w połączeniu z chromowanymi elementami nadwozia sprawiają, że od samochodu trudno oderwać wzrok. Bardzo charakterystyczny dla Peugeota przód z "uśmiechniętym" wlotem powietrza, nisko poprowadzoną pokrywą silnika i bardzo łagodnym przejściem w przednią szybę wraz z atrakcyjnym tyłem z wyrazistymi światłami doskonale oddają charakter auta – dynamicznego, atrakcyjnego, dającego wiele radości z jazdy.
Nie wolno jednak zapomnieć o tym, czego nie widać! Karoseria i systemy pokładowe zaprojektowano pod kątem zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa, czego efektem jest doskonały wynik pięciu gwiazdek w testach EuroNCAP. Systemy ABS i ESP (ten ostatni jednak nie jest standardem) dbają o bezpieczeństwo czynne, a pasy bezpieczeństwa z pirotechnicznymi napinaczami i ogranicznikami napięcia oraz siedem poduszek powietrznych (w wyższych wersjach wyposażenia) zapewniają maksimum bezpieczeństwa, gdy kolizja jest już nieunikniona. Stworzone wspólnie z Citroënem jednostki Diesla pozwoliły ograniczyć zużycie paliwa, a silniki benzynowe powstałe we współpracy z BMW wyróżniają się o wiele lepszymi parametrami niż ich poprzednicy. I w tym przypadku zużycie paliwa również jest niższe niż w znanym dotychczas Peugeocie 307. Do tego należy dodać, że aktualnie intensywnie testowana jest wersja hybrydowa, łącząca silnik elektryczny z Dieslem (co należy raczej do rzadkości), jednak jak na razie trudno przewidywać, kiedy trafi do sprzedaży.
Wnętrze robi bardzo dobre wrażenie. Spory bagażnik pozwoli zapakować się na wakacyjne wyjazdy, a osoby podróżujące na tylnych fotelach mogą być mile zaskoczone ilością przestrzeni. Odpowiednio wyprofilowany tył przednich foteli zapewnia pasażerom siedzącym z tyłu wyjątkowo dużo miejsca na kolana. To duży plus! Jednocześnie sama kanapa również jest bardzo wygodna, doskonałe wrażenie robią także przednie fotele. Nie są zbyt miękkie, ale jednocześnie przyjemnie się uginają, dają poczucie maksimum komfortu oraz gwarantują dobre trzymanie całego ciała. Zagłówki dobrze podtrzymują głowę i w połączeniu z budową całego fotela pozwalają się w nim naprawdę odprężyć. Duże, przeszklone powierzchnie oraz obszerne lusterka boczne zapewniają dobrą widoczność zarówno do przodu jak i na boki. Jedynym mankamentem są dość obszerne przednie słupki, które ograniczają widoczność do przodu w skos.
Odpowiednio zestrojone zawieszenie jest dość sprężyste i bardzo dobrze radzi sobie z nierównościami drogi, a przy tym nie ma tendencji do nadmiernego bujania czy przechyłów. Układ kierowniczy pracuje posłusznie i precyzyjnie, a przy większych skrętach wyraźnie odczuwalny na kole kierownicy moment stabilizacyjny daje dobre wyczucie pojazdu.
Testowany model wyposażony był w jednostkę benzynową o pojemności 1,6 l i mocy 120 KM, zapewniającą 308-ce przyspieszenie od zera do setki w 10,8 s i pozwalającą podróżować z maksymalną prędkością 195km/h. Spalanie w trasie wg danych producenta oscyluje w okolicy 5,2 l/100 km. Trzeba przyznać, że silnik jest dość żwawy i elastyczny, posłusznie reaguje na dotknięcie pedału gazu, pracuje bardzo cicho i kulturalnie. Przy prędkości podróżnej rzędu 90 km/h tylko delikatnie słychać jego naprawdę przyjemny dla ucha pomruk.
Nie da się ukryć, że Peugeot 308 to samochód, który zapewnia bardzo wysoki komfort i daje mnóstwo radości z jazdy. Inżynierowie i styliści Peugeot dali z siebie chyba wszystko! To samochód, który nie tylko świetnie wygląda, lecz jeździ równie wspaniale.
Dane techniczne i zdjęcia: PSA Peugeot Citroen

Autor: Bartosz Górecki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz