BMW od lat słynie nie tylko z niemieckiej solidności i trwałości, elegancji, lecz również ze sportowych aspiracji. Oprócz tego koncern od dłuższego czasu pracowicie rozwija nowoczesne proekologiczne technologie, które mają pogodzić wydajność i dynamikę - z pozoru sprzeczne wymagania klientów. Jednak inżynierom z BMW EfficientDynamics zdecydowanie się to udaje i tym samym w najnowszych modelach BMW możemy już odnaleźć rozwiązania, które sprawiają, że podczas wizyty na stacji benzynowej możemy być miło zaskoczeni!
Silniki
Prace nad zmniejszeniem zużycia paliwa przy zachowaniu nie gorszej niż dotąd dynamiki zaowocowały stworzeniem technologii High Precision Injection z ubogą mieszanką. Zastosowanie umieszczonych dokładnie między zaworami wtryskiwaczy piezoelektrycznych umożliwiło precyzyjne dozowanie paliwa oraz równomierne rozprowadzenie mieszanki po całej komorze spalania. Uboga mieszanka paliwowa charakteryzuje się ponad dwukrotnie większą niż dotychczas ilością wprowadzanego do cylindra powietrza. Rozwiązania te zastosowano w najnowszych modelach serii 1, serii 5, jak również serii 3 w wersjach Coupé i Cabrio.
Zmianom nie oparły się też jednostki Diesla. Bloki silnika wykonano ze stopów aluminium, co pozwoliło obniżyć ich masę o ponad 20kg, na czym zyskała dynamika całego pojazdu. Wtryskiwacze dozują paliwo jeszcze dokładniej i pracują przy ciśnieniach dochodzących do 1 600 barów!!!
Funkcja Auto Start Stop
Następną innowacją zaproponowaną przez inżynierów BMW jest funkcja Auto Start Stop, która umożliwia ograniczenie zużycia paliwa podczas postoju na czerwonym świetle. Gdy samochód zatrzymuje się przed sygnalizatorem, silnik automatycznie się wyłącza, a włącza bezzwłocznie w momencie wciśnięcia przez kierowcę pedału sprzęgła przy wrzucaniu pierwszego biegu. Rozwiązanie będzie zastosowane we wszystkich pojazdach serii 1 z czterocylindrowym silnikiem i manualną skrzynią biegów.
Odzysk energii hamowania
Jak zwiększyć oszczędność przy jednoczesnej poprawie dynamiki? Otóż wyobraźmy sobie, że gdy zjeżdżamy ze wzniesienia lub wciskamy pedał hamulca, pojazd zaczyna przetwarzać energię ruchu w energię elektryczną i ładuje akumulatory. W ten sposób odzyskujemy część energii włożonej w rozpędzenie pojazdu i - oszczędzamy. Jak to się jednak ma do poprawy dynamiki? Otóż konstruktorzy tak zaprojektowali samochód, że w momencie rozpędzania źródłem energii elektrycznej jest tylko bateria akumulatorów, dzięki czemu alternator stawia silnikowi minimalny opór, a cała moc silnika może zostać spożytkowana na przyrost prędkości!
Elektryczne wspomaganie kierownicy
BMW odchodzi również od konwencjonalnego hydraulicznego wspomagania kierownicy. Wymaga ono bowiem ciągłego podtrzymywania odpowiedniego ciśnienia czynnika roboczego w układzie, co wymaga stałego dopływu energii. Wspomaganie elektryczne ma tę zaletę, że silnik elektryczny ułatwiający skręcenie kół działa tylko i wyłącznie w czasie obracania kierownicą. Zatem zarówno podczas jazdy na wprost, jak i w trakcie pokonywania zakrętu przy niezmiennym kącie obrotu kierownicy wspomaganie elektryczne - w przeciwieństwie do układu hydraulicznego - nie potrzebuje dopływu energii. Wniosek o oszczędności paliwa nasuwa się już sam!
Sterowanie wlotem powietrza
Nie każdy zdaje sobie sprawę, że duże zaburzenia, a tym samym dużą siłę oporu powietrza powoduje opływ wokół bloku silnika. Z pozoru niewiele da się temu zaradzić - silnik przecież musi być chłodzony. Inżynierowie z BMW EfficientDynamics pokusili się o dość niespotykane rozwiązanie - w modelach serii 1 oraz serii 3 Cabrio zastosowali umiejscowione tuż za grillem automatycznie otwierane i zamykane klapy regulujące dopływ powietrza do chłodnicy i komory silnika. W rezultacie, przy normalnej jeździe i temperaturze zewnętrznej, klapy mogą pozostawać zamknięte, co poprawia opływ i tym samym zmniejsza siłę oporu powietrza, co oczywiście przyczynia się do redukcji zużycia paliwa. Przy pełnym zapotrzebowaniu powietrza do chłodzenia silnika system decyduje o otwarciu klap.
Elektronicznie sterowane klapy zapewniają
odpowiednie chłodzenie silnika i poprawiają
opływ powietrza wokół nadwozia.
odpowiednie chłodzenie silnika i poprawiają
opływ powietrza wokół nadwozia.
Wskazanie momentu zmiany biegu
Bardzo duży wpływ na zużycie paliwa ma odpowiedni dobór biegów. Z tego względu w nowych modelach serii 1 z manualną, sześciobiegową skrzynią pojawił się system informujący kierowcę o najkorzystniejszym w danej chwili przełożeniu z uwagi na oszczędność paliwa. Informacja wyświetlana jest w polu widzenia kierowcy, na wyświetlaczu umieszczonym między obrotomierzem i prędkościomierzem. W moim przekonaniu jest to gadżet, który może okazać się bardzo pomocny przy wyborze odpowiedniego biegu, a jednocześnie ostateczną decyzję i tak podejmuje kierowca.
Opony o zredukowanym oporze tocznym
W czasie jazdy opona jest stale odkształcana, w wyniku czego dyssypowana jest energia. Aby zminimalizować te straty, w konstrukcji opony zastosowano specjalne materiały - zarówno na powierzchni styku z jezdnią, jak i na powierzchniach bocznych, dzięki czemu odkształcenia są zminimalizowane. W rezultacie samochód ma mniejsze opory toczne, a my możemy cieszyć się niższym spalaniem.
W czasie jazdy opona jest stale odkształcana, w wyniku czego dyssypowana jest energia. Aby zminimalizować te straty, w konstrukcji opony zastosowano specjalne materiały - zarówno na powierzchni styku z jezdnią, jak i na powierzchniach bocznych, dzięki czemu odkształcenia są zminimalizowane. W rezultacie samochód ma mniejsze opory toczne, a my możemy cieszyć się niższym spalaniem.
Autor: Bartosz Górecki
Zdjęcia i informacje zaczerpnięto z: www.bmw.de
Od lat jestem wiernym fanem BMW!
OdpowiedzUsuń