Volvo XC60 - bezpiecznie jak w domu!



Rynek SUVów obecnie jest prawdopodobnie najszybciej rozwijającą się gałęzią przemysłu motoryzacyjnego. Szacuje się, że sprzedaż w tym segmencie do 2009 roku wzrośnie o 75%! Projektanci i inżynierowie podczas pracy nad modelem XC60 postawili na inteligentne systemy bezpieczeństwa, jakich dotąd nie było nawet w Volvo.

XC60 plasuje się w segmencie średniej wielkości SUVów. Jest o 20cm krótsze od XC70 i niższe od XC90. Ze względu na popyt na pojazdy tego typu, przewiduje się, że wkrótce klienci będą mieli w tym segmencie około 10 różnych modeli do wyboru. W związku z tym sprostanie wymaganiom rynku zmusza do tego, by być zawsze krok przed konkurencją. Volvo podjęło zatem szereg działań – po pierwsze, zdecydowano się na dynamiczny, wyrazisty design, który ma przyciągać zdecydowanych i aktywnych klientów. Krawędzie są mocniej zarysowane, klosze reflektorów zyskały pociągły kształt, linię maski została poprowadzono dość nisko, dążąc do uzyskania klinowego przodu. Ponadto nadwozie jest najszersze tuż pod klamkami, a jego dolna część uzyskała ciemniejszy odcień, co ma sprawić, że samochód będzie wyglądał dynamiczniej. Auto jest wyposażone w standardzie w stały napęd na cztery koła i dysponuje 23-centymetrowym prześwitem, zaś zaokrąglona linia dachu ma przywodzić na myśl skojarzenia ze sportowym coupé. Design to jednak jeszcze nie koniec! Zawieszenie zestrojono w sportowym stylu (nie rezygnując przy tym jednak z komfortu wymaganego od samochodu tej klasy), a dostępne silniki (o mocach od 163 do 285KM) są stworzone do tego, by zapewnić właściwy zastrzyk mocy. W opcji do najmocniejszego, benzynowego silnika T6 (o mocy 285KM) dostępna będzie przekładnia sekwencyjna oraz aktywne zawieszenie pracujące w jednym z trzech możliwych trybów – komfortowym, sportowym lub wyczynowym.

Drugim obliczem XC60 jest bezpieczeństwo, niemal jak w domowym zaciszu. Samochód, który z jednej strony uzyskał dynamiczny, sportowy wizerunek, z drugiej strony jest przedstawiany jako funkcjonalny, rodzinny mieszczuch, którego systemy bezpieczeństwa pomogą uniknąć wielu kolizji. Pewien rozłam charakteru? Być może. Ocenimy to, gdy nowe Volvo zjedzie już z taśm produkcyjnych i będzie dostępne w handlu.

Wśród inteligentnych systemów bezpieczeństwa flagowym jest City Safety, który będzie oferowany w wyposażeniu standardowym. Volvo, uzasadniając jego opracowanie, powołuje się na badania, które miały wykazać, że ok. 75% kolizji ma miejsce przy prędkościach nieprzekraczających 30km/h. I właśnie w tym zakresie działa system City Safety, którego zadaniem jest unikanie kolizji w powolnym, gęstym ruchu miejskim. System cały czas kontroluje odległość od poprzedzającego pojazdu i przy prędkości nie większej niż 15km/h, gdy stwierdzi, że brak reakcji kierowcy doprowadzi do kolizji, automatycznie zatrzymuje pojazd. W przedziale prędkości od 15-30km/h system nie będzie sam podejmował interwencji, jednak powiadomi kierowcę optycznie i akustycznie o potrzebie reakcji oraz przygotuje system hamulcowy oraz napinacze pasów bezpieczeństwa do szybkiego uruchomienia.

Kolejną ciekawą propozycją jest PRS (Pre-Prepared Restraints), który działa w całym zakresie prędkości jazdy i kontroluje przygotowanie systemów bezpieczeństwa biernego (pasy bezpieczeństwa, poduszki powietrzne) na wypadek kolizji. Czujniki laserowe monitorujące drogę i pojazdy w najbliższym otoczeniu informują układ sterowania o aktualnej sytuacji, dzięki czemu w razie niebezpieczeństwa wypadku przewidywana jest siła uderzenia, co pozwala znowu optymalnie dostosować siłę naciągu pasów bezpieczeństwa do spodziewanej kolizji. Zapobiega to nadmiernemu naciągowi pasów, który mógłby prowadzić do niepotrzebnych obrażeń nawet w wypadkach, w których zmniejszenie przeciążeń działających na ciała pasażerów jest jeszcze możliwe.

Dalej przechodzimy już do układów dbających o właściwy tor pojazdu. Należy do nich ulepszony układ kontroli stabilności dynamicznej i kontroli trakcji (DSTC – Dynamic Stability and Traction Control), który działa jak standardowy układ ESP. Różni się od niego jednak tym, że kontroluje dodatkowo kąt przechyłu nadwozia, dzięki czemu wykrywa narastające drgania skrętne pojazdu i może szybciej i skuteczniej zapobiegać poślizgowi np. przy nagłej zmianie pasa czy zbyt późnym zjeżdżaniu z autostrady. Nabywcy, którzy zdecydują się na zakup samochodu z hakiem, będą mieli możliwość zamówienia opcjonalnego systemu TSA (Trailer Stability Assist), który znowu niweluje niebezpieczeństwo związane z drganiami samochodu wywołanymi siłami pochodzącymi od naczepy.
Kolejnym układem, chyba bardzo przydatnym (zwłaszcza na polskim rynku), jest Alcoguard, czyli urządzenie badające trzeźwość kierowcy. W przypadku stwierdzenia, że poziom alkoholu w krwi kierowcy przekracza 0,2mg/l, system nie pozwoli na uruchomienie silnika. Układ jest ponoć tak skonstruowany, że nie da się go oszukać przy wykorzystaniu np. poboru powietrza do badania z zewnątrz pojazdu.

Do tych nowinek dochodzi jeszcze szereg innych systemów, takich jak na przykład aktywne reflektory biksenonowe, które w zakrętach kierują snop światła na łuk drogi, adaptacyjny układ kontroli prędkości, który dostosuje prędkość Volvo XC60 do odległości od poprzedzającego samochodu czy też układ BLIS (Blind Spot Information System), który ma za zadanie wykrywać, czy w martwym polu lusterek nie znajdują się jakieś pojazdy.

Volvo wyposażyło swój model także w wiele systemów bezpieczeństwa biernego chroniących pasażerów, a także innych uczestników ruchu (pieszych i osoby poruszające się innymi samochodami) przed skutkami ewentualnego zderzenia. W tym celu wykorzystano odpowiednie ukształtowanie elementów konstrukcyjnych, właściwe rozmieszczenie poduszek powietrznych i różnorodną budowę fotelików dziecięcych.

XC60 faktycznie uchodzi za samochód, którym Volvo chlubi się jako stanowczym postępem w dziedzinie bezpieczeństwa. Pozostaje tylko mieć nadzieję, że zastosowane systemy oszczędzą wielu nieszczęść, a poczucie podróżowania samochodem zaprojektowanym z myślą o bezpieczeństwie nie zwolni żadnego kierowcy z myślenia!!!

Autor: Bartosz Górecki
Źródło: materiały prasowe Volvo

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz